انواع کنتور برق

خرید و فروش انواع کنتور برق

برای مصارف خانگی دو نو کنتور تک فاز و سه فاز بطور عام وجود دارند که در دسته بندی کنتورها به نوع اکتیو معروفند.
برای مصارف صنعتی میتوان به کنتورهای راکتیو و کنتورهای دو تعرفه اشاره کرد.
کنتور ها را میتوان به صورت کلی به دو دسته مکانیکی و دیجیتالی تقسیم بندی کرد. که منظور از مکانیکی همان کنتورهای معمولی هستند.

 

کنتور مکانیکی:

۱- کنتور های تکفاز مکانیکی: این کنتور ها با ولتاژ ۲۲۰ ولت کار میکنند و از نظر جریان اسمی به کنتورهای ۵ آمپر، ۱۵ آمپر و ۲۵ آمپر نام برد.

۲- کنتور های سه فاز غیر دیماندی مکانیکی: این کنتور ها با ولتاژ ۲۲۰-۲۸۰ کار میکنند و از نظر جریان اسمی به کنتورهای ۱۰(۴۰) آمپر و ۲۵(۱۰۰) آمپر نام برد.

۳- کنتورهای سه فاز دیماندی مکانیکی: این کنتور ها با ولتاژ ۲۲۰-۳۸۰ ولت و ۱۰۰-۱۰۰ ولت کار می کنند و آمپراژ آنها ۵ آمپر است.

کنتور برق مکانیکی

 

کنتور دیجیتالی:

۱- کنتورهای دیجیتالی تک فاز: این کنتور ها با ولتاژ ۲۲۰-۳۲۰ ولت کار می کنند و از نظر جریان اسمی که با توجه به نوع کنتور و شرکت سازنده مابین ۵ تا ۱۰۰ آمپر می باشند و به صورت پالسی کار می کنند.

۲- کنتورهای دیجیتالی سه فاز: کنتور هایی هستند که قابلیت سنجش همزمان انرژی های مصرفی اکتیو و راکتیو را به صورت هشت تعرفه دارند و به دو نوع عادی (غیر دیماندی) و دیماندی می باشند و به صورت پالسی کار میکنند.

  • کنتور های غیر دیماندی (عادی) سه فاز: این نوع کنتور ها با ولتاژ (۲۳۰/۴۰۰*۳) ولت کار می کنند و از جریان اسمی با توجه به نوع کنتور و شرکت سازنده ۲ تا ۱۰۰ آمپر می باشند و به صورت پالسی کار میکنند و قابلیت نصب به طور مستقیم و یا با استفاده از ترانس جریان را دارند؛ در این صورت کنتور دیماندی خواهد بود.
  • کنتور های دیماندی سه فاز: این نوع کنتور ها با ولتاژ (۲۳۰/۴۰۰*۳) ولت کار می کنند و از نظر جریان اسمی با توجه به نوع کنتور و شرکت سازنده و یا (۱۰-۱) آمپری می باشند و قابلیت نصب از طریق CT و PT را دارند و بر حسب مقدار و ولتاژ کاری آنها به صورت اولیه و یا ثانویه قابلیت نصب را دارند و به طور پالسی کار می کنند.

کنتور برق دیجیتالی

منبع: ویکی پدیا